Responsible Business - Laten we onze verantwoordelijkheid nemen

Dit hotel doet aan Responsible Business, oftewel maatschappelijk verantwoord ondernemen
Zorg voor het milieu en de lokale gemeenschappen is al jaren een belangrijk onderdeel van de bredere betrokkenheid bij duurzame ontwikkeling van de Rezidor Hotel Group. In 2001 werd deze betrokkenheid versterkt en opgenomen in een programma dat Responsible Business (RB - Verantwoordelijk Zakendoen) wordt genoemd. Elk hotel heeft een uniek RB-actieplan met daarin zaken zoals contact met de gemeenschap, cultureel erfgoed, rechten van medewerkers en kinderen, veiligheid en gezondheid en milieuverbeteringen. Die traditie wordt voortgezet met het Responsible Business-programma van dit hotel.


De hotels zijn betrokken bij zowel lokale goede doelen als Carlson Rezidor's zakelijke internationale charitatieve organisatie, de World Childhood Foundation. De missie van de stichting is om de rechten van kinderen te beschermen en betere leefomstandigheden te stimuleren voor kwetsbare en uitgebuite kinderen die risico lopen, over de hele wereld.

Hierna volgt een aantal van de activiteiten en prestaties van het RB van dit hotel:


Afval
Het hotel volgt drie eenvoudige regels om het ontstaan van afval te verminderen:


1. Reduceren:

  • De leveranciers van het hotel wordt verzocht om het verpakkingsmateriaal zo veel mogelijk te beperken.
  • Gasten wordt verzocht handdoeken te hergebruiken. (Brieven in de badkamers leggen dit beleid uit).
  • Voor gasten die langer verblijven worden de bedden om de dag verschoond in plaats van iedere dag.

2. Hergebruik:

  • Bij het printen wordt zoveel mogelijk dubbelzijdig geprint.
  • Hotelmeubilair, lakens en apparatuur worden zoveel mogelijk aan het goede doel geschonken, zoals een weeshuis in Suriname.
  • Frituurolie wordt opgehaald voor hergebruik door een gecertificeerd bedrijf, Filtafry.

3. Recyclen:

  • Papier, karton, glas, plastic flessen, printer cartridges, sleutelkaarten en batterijen worden gerecycled.

Energie-efficiëntie
Dit hotel gebruikt verschillende methodes om energie te besparen, zoals het gebruik van energiezuinige lampen en een energiebesparende stand van het licht 's nachts in openbare ruimtes. Enkelvoudige knoppen (aan/uit) worden gebruikt voor al het licht in de kamers. Het licht aan de buitenzijde van het hotel wordt automatisch in- en uitgeschakeld met sensoren.


Veiligheid
Veiligheid binnen de Rezidor Hotel Group steunt op de eenvoudige formule TRIC: Threat assessment (bepaling van het risico), Risk evaluation (evaluatie van het risico), Incident response (reactie op incidenten), Crisis Management & Communication (Crisismanagement en communicatie). Het personeel heeft opleidingen gevolgd om eerste hulp te kunnen bieden in het geval van een medisch noodgeval. Zij kunnen een AED bedienen en zijn onderdeel van een brand- en evacuatieteam.


Betrokkenheid bij gemeenschappen/Goede doelen
Het Responsible Business-programma van dit hotel omvat meer dan alleen het milieu. Het hotel houdt ook rekening met sociale en economische problemen van de lokale gemeenschap.


Wat doet het hotel?

  • De afgelopen paar jaar hebben verschillende personeelsleden deelgenomen aan marathons voor het goede doel, zoals KIKA en de World Childhood Foundation.
  • Bij de receptie worden KIKA-beren verkocht. De opbrengst hiervan is voor het Kinderkankerfonds (KIKA).
  • Het hotel is lid van de ""Stichting doe een wens"" en heeft zelfs al een wens vervuld!
  • Het hotel sponsort het Gère Paulussen Leefkringhuis in Amsterdam, een huis voor mishandelde of verwaarloosde kinderen tot 18 jaar.
  • Het hotel heeft geholpen bij de renovatie van het Gère Paulussen Leefkringhuis, bij veilingen voor de kinderen en het kopen van spullen  voor de kinderen. Ieder jaar worden de kinderen uitgenodigd voor het Sinterklaasfeest en om paaseieren te komen zoeken in de tuin van het hotel. Onlangs hebben de kinderen overnacht in het hotel met een echte VIP-behandeling. Ze hebben geleerd hoe ze een driegangenmenu moeten koken, zijn bij het landen van de vliegtuigen op het naastgelegen vliegveld wezen kijken en hebben spelletjes gespeeld.
  • Voor de gezondheid van iedereen en in overeenstemming met de Nederlandse wet is het hotel sinds juli 2008 volledig rookvrij.
  • Alle menu's bieden vegetarische en gezonde keuzes.
  • Er wordt fairtrade koffie geschonken in de vergaderruimtes en in de Grab 'n Run-ontbijthoek.
  • "Er wordt bronwater" geserveerd tijdens het ontbijt en via Room Service en dit wordt ook aangeboden als extra dienst. De opbrengst ervan gaat naar  Simavi die helpen met de bouw van waterputten in Afrika.

Hoe kunnen gasten helpen?

  • Door gebruik te maken van openbaar vervoer wanneer u Amsterdam bezoekt.
  • Door gebruikte batterijen in de daarvoor bestemde bakken bij de receptie te deponeren.
  • Door fietsen te huren om de landelijke omgeving te verkennen of om" vliegtuigen te gaan spotten."
  • Door apparaten die niet in gebruik zijn uit te schakelen en door niet te veel water in de waterkoker te doen. Zo kunt u energie besparen.
  • Door wanneer u de kamer verlaat, het licht, de airconditioning, verwarming, televisie en andere elektrische apparaten uit te schakelen.
  • Door het hotel te informeren dat het niet noodzakelijk is om dagelijks de bedden te verschonen en de handdoeken te vervangen. Het personeel zal handdoeken die weer op het rek worden gelegd niet vervangen.
  • Door op koude nachten de gordijnen te sluiten om de warmte in de kamers te houden en om op warme dagen de warmte uit de kamers te houden.
  • Gasten kunnen aan het hotel vragen of ze hun krant willen recyclen, of beter nog door willen geven aan iemand anders of 'm in de lobby te laten liggen voor een andere lezer.
Radisson Blu Hotel Amsterdam Airport, Schiphol – 
Boeing Avenue 2, Schiphol-Rijk  –  NL-1119 PB –  Amsterdam –  Nederland  – 
Telefoon  + 31 (20) 6553131
52.2783 4.7502